bu oyun hakkında size aklımdaki bilgilerden, yorumlardan birkaçını vereyim.
- oyun 4000 yıllık çin oyunu, ama oyuna japon kültürü sahip çıkmış.
- tanınan oyun tahtaları 9*9, 13*13 ve 19*19 diye hatırlıyorum. oyun tahtasına
goban denir.
- profesyonel oyuncuların ya da turnuva maçları 19luk tahtada oynanır.
- taşları hareket ettirerek değil, sadece yerleştirerek hamle yaptığınız bir oyun.
- bir şah-mat, rakibi tamamen silmek gibi kesin bir bitimi yok, 2 oyuncunun da karşılıklı pas demesi ile oyun sonuçlanır ve puan hesaplanır.
- puan hesaplanması sahip olunan bölgeleri, kırılan taşları ve esir alınan taşları sayıp toplayrak hesaplanır. yani aslında oyun içerisindeki çekişmeleriniz rakibinizin taşını yok etmeniz vs. bir alana sahip olma mücadelesine dayanır.
- "dünya savaşı'nda abd'nin savaşa giriş sebebi olan pearl harbor saldırısı'nın, şaşırtıcı etkisi ve tahribatının arkasındaki soğuk mantığın temelinde basit bir go manevrası (yalnız olan taşa saldır) olduğu bilinen bir gerçektir."
- oyun diğer zeka, strateji oyunlarına kıyaslandığında matematiksel değil ve bir anlık akıllıca bir hamleniz çok nadiren büyük bir etki yaratır, çok nadir size oyunu kazandırır.
- oyun sürekli bir keşke ve yapılan eski hamleleri gözden geçirerek sitem ederek geçer, hayat gibi bu konuda; özerk değil birikimli ilerler.
- yaptığınız bölgesel çekişmeler neticesinde bir kompozisyonun bütününü oluşturan parçaları oluşturursunuz. satranç benzeri oyunlardaki gibi giriş gelişme sonuç yok demektir bu da. geriye işlemez, telafi yok, mevcut durumu değerlendirip daha iyiyi oynamaya koşullarsınız kendinizi.
- oyunda yanılmıyorsam 10 üzeri 720 (açılış hamlelerinin belirli bir mantık uyarınca yapıldığını düşünürsek bu sayı tahminimce 10 üzeri 50-200 arasındadır) ihtimal var, bir çin atasözü der ki "tarihin derinliklerinden bugüne dek yeryüzünde iki aynı go oyunu oynanmamıştır"
- yaptığınız hamleleri inceleyerek kendinizi biraz daha tanıyabilirsiniz, keza rakibinizin hamleleri için de geçerli. bu nasıl oynadığınızla alakalı değil psikolojik bir yaklaşım olarak. mesela a -ha rakip agresif rakip sakin ve temkinli oynuyor gibi değil; rakibinizin neyi feda edip edemeyeceğini sahip olduklarına olmadıklarına yaklaşımını anlamak gibi.
trevanianın
shibumi kitabından aklımda kalan go ile ilgili bir sözü paylaşayım:
- hayat go'nun basitleştirilmiş bir versiyonudur.